tirsdag 18. juni 2013

Kjole med heklet topp ca.9-10 (12) år.

Denne hekles i ett stykke: fram-og bakstykker i ett: Toppen er kort og går ikke ned til livet-den går ett stykke under brystet.

(ps: bakstykket er bredere enn framstykket)

Garn: Mandarin Petit. 100 g.Heklenål:3,0

Legg opp 169 lm. 
1.rad: Start i 3.m fra nålen og hekle fastmasker ut raden. Hekle gjerne 3 rader til slik- så blir det lettere å skule kanten på tøye som skal sys på her.

2.rad: snu med 1 lm.* Hopp over 2 m, 3 st,1 lm,3 st i samme m, opp over 2 m, 1 fm* gjentas ut arb.

3.rad:Snu med 3 lm.* 3 st,1 lm,3 st i lm på st-gruppen.* Gjenta* Avslutt med 1 st.i siste lm bue.
Denne raden gjentas til det er 11 rader til sammen.
Da har du ett langt arbeid med 28 stavgrupper. Klipp av tråden.

Framstykke: Finn midten av den 10 stavgruppen fra siden og begynn raden med en halv st-gruppe: Hekle 4 lm,3 st i lm-buen. Fortsett med vanlig stavgruppe 8 ganger og avslutt med en halv st-gruppe: 3 st,1 lm,1st.
Snu og fortsett med framstykket til den består av 9 st-grupper- 20 rader målt nedentil.

Skulderstropper: Hekle fra kanten en halv st-gruppe, en hel( 3st,1lm,3 st) og en halv. Hekle til det er 6 rader. (10)

Bakstykker: Begynnn på enden og hekle 3 lm, 5 st-grupper og avslutt med en halv st-gruppe. Snu og fortsett til det er 14 (15) rader på bakstykket( 25(26) stavgrupper målt fra start) Hekle skulder tilsvarene de på framstykket til lengden er den samme som forann.

Knapperad:Hekle fm opp og ned langs siden i bakstykket. *2 fm i første lm bue og 3 fm i neste lm-bue*gjenta. På den andre siden hekles 1 rad likt som på andre siden med 2 og 3 fm i buene ,og på 2 rad hekler du inn hemper: start med 1 fm øverst,*5 lm og 1 fm i neste fm, 9 fm* gjenta.

Stoff: Her kan du egentlig bruke det du har lyst til. Jeg har valgt ut noen stoffer fra min butikk, og disse er i 100 % bomull. Stoffet du trenger, måler du ved å ta mål fra rett under brystet, der toppen stopper og ned så langt du ønsker den skal være. Jeg har valgt bredde på stoff ca.110 og høyde 50cm.

1 kommentar:

  1. Hei Gitte! :-D
    Har lett lenge etter enn stor utgave av denne kjolen...
    Også har du mekka den i ETT STYKKE!!! Halleluja... Null festing, og greier!
    Helt superdupert! TUSEN TAKK! :-D