mandag 8. november 2010

HVORDAN lage bokomslag:

Dette er så enkelt att det er GØY :) Man bretter bare tøy sammen og syr 2 sømmer!

Brett ut boken, mål hele bredden og legg til ca.28 cm på dette målet. Jeg måler gjerne ut hvor lang selve boksiden er, og legger til så mye at jeg dekker 3/4 deler av siden heller.Mål høyden og legg til 2 cm. Man kan gjerne pynte framsiden nå, slik man ønsker boken skal være, men jeg synes det er vont å se hvor alt blir plassert når jeg ikke ser den ferdig- så jeg velger å gjøre dette når alt er ferdig.

strykevatten vises her som sort.
strykevatten vises her som hvit.


Etterpå klipper du ut strykevatten som er 2 cm større enn boka. Stryk vatten på midten av forets bakside/den siden som skal vende innover.











Legg etuiet med retten opp, og brett inn hver side 14 cm, og brett tilbake 7 cm.( eller så stor brett som du selv ønsker) Sårkanten vil da ligge kant i kant med bretten. Sett fast med knappenåler. Pass på at foret passer når du LUKKER boken igjen, elles blir foret for kort og boken kan ikke lukkes.













Når alt er brettet inn og boken lukkes, vil strykevatten dekke boken slik som vist på bildet her.









Boken tas ut og foret legges flatt. Klipp ut ett nytt for som legges over med rettsiden NED. Fest foret med knappenåler som vist på bildet her:

Tegn en strek oppå dette foret som viser hvor sømmen skal sys. Jeg bruker her bare en vanlig hvit kulepenn som jeg streker på langsidene av boken. Pass på å legge til ca.5-6mm MER enn bokas bredde, ellers blir det for trangt.

Sy begge sømmene på maskin. Som du ser, er det alt du trenger å sy på dette. 2 enkle sømmer, og du kan vrenge etuiet.

...og det klart til å putte boka inni.


Da er det bare til å dekorere. Jeg har sydd på vintagebilder som jeg har printet ut. Det går fint å sy det man vil på utsiden av boken nå, og heller ta hensyn til at men ikke syr igjennom bakstoffet. Jeg har brukt sjablonger med tekst, som jeg har tegnet inni med tekstil-tusjer. Det finnes masse fin pynt i handelen, som forkjellige blomster laget i tekstiler...ellers er det bare til å lage sine egne blomster. Se bildene av de bøkene jeg la ut forrige gang- så ser dere litt eksempler på dekorering. 


Er det noe som virker uklart- så ta gjerne kontakt.


1 kommentar:

  1. Akkurat det jeg var på utkikk etter!

    Kjempeflott at du har laget en så detaljert bruksanvisning altså. Tusen takk! =)

    SvarSlett