tirsdag 26. april 2011

Lys med dekor

Nå i disse konfirmasjonstider, kan det være gøy å lage ett blikkfang på gavebodet.
Jeg har kjøpt det største kubbelyset jeg kom over, som er 45 cm høgt og 10 cm bredt!
Kan nok brenne noen dager på dette:)



Så skjer det igjen- alle bildene kommer feil vei! Ja ja- dere får legge hodet på skakke...
Jeg har printet ut bilder på "overføringsark til lys". Bildet klippes ut og legges i vann i noen sekunder. Før bildet over på lyset og tørk forsiktig vekk vannet og eventuelle bobler under bildet. Limet på bånd i lime, med ett smale bånd over, som det står KONFIRMANT på. Har satt på blomster med splittbinders i midten. Bruker splitten bak disse til å feste blomsten fast i lyset med- bare trykk den inn. Kjetting med sharms er også hengt på mellom 2 av blomstene. 

8 kommentarer:

  1. Hei. Utrolig mye fint her, jeg falt litt ekstra for disse fine lysene! Jeg har noen spørsmål, som jeg håper at du kan svare meg på.
    1. Hvor mange ark er det i en pakke med "overføringsark til lys"? Hadde vært gøy å prøvd dette til tantebarnet mitt skal døpes i sommer.
    2. Hvordan blir det når lysene brennes når du har brukt overføringsark, bling, splittbinders og annen pynt?
    3. Har du prøvd å bruke decoupagelakk når du skal feste silkepapir med tekst på lysene, og eventuelt hvordan blir dette? Jeg har forsøkt med decoupagelakk og servietter, og ser for meg at det også fungerer med silkepapir siden det heller ikke er så tykt??

    Håper du har anledning til å svare, på forhånd takk:)

    Hilsen Hege

    SvarSlett
  2. 1. det er ett ark i pakken. Lurt å printe ut mange bilder på en gang.
    2.Bruk kubbelys kjøpt på Europris eller Nille- disse brenner finest og kun fra innsiden. Når lyset har brent en stund, må sidene skjæres ned og da fjerner du jo dekor som ligger på utsiden uansett. splittbinders osv er lurt å bruke langt ned på lyset- så kan du beholde pynten lenger.
    Ett godt tips er å sette oppi innholdet av ett t-lys, når man har brent ett fint hull i det opprinnelige lyset- da brenner du jo nesten ikke på dette lyset og du kan beholde det i det uendelige, men likevel brenne på det kveld etter kveld.
    3.Jeg bruker ikke decoupagelagg til tekster på lys- jeg smelter silkepapiret inn i selve lyset heller.... Det går helt sikkert fint med decoupagelakk på disse kubbelysene- for de må jo som sagt skjæres ned uansett. Lys skal jo heller aldri forlates uten tilsyn.

    Håper dette ble forståelig- hvis ikke vet du hvor jeg er :)

    SvarSlett
  3. Hei igjen. Tusen takk for kjapt svar, det var veldig nyttig:) Jeg falt veldig for de lysene med personlige bilder, så det blir nok så jeg bestiller meg overføringsark etter hvert;)
    Så lurt å sette et t-lys inni, det må jeg prøve:)

    Da skal jeg gjøre et forsøk med silkepapir og decoupagelakk på et lys en dag, for å se hvordan det blir!:)

    SvarSlett
  4. Hei.. flotte lys;)
    Lurte på kor du kjøper disse overføringsarkene dine? har brukt de en får på trendhuset men finner ingen andre plasser der de har sånne ark.;)

    SvarSlett
  5. Hei. Jeg har de selvfølgelig i min butikk:) Trykk på teksten i rødt,der jeg har skrevet hvilket ark jeg bruker, så kommer du rett på varen i nettbutikken. De tingene jeg bruker som jeg har i nettbutikken, legger jeg alltid ut linker slik som dette, slik at dere kan finne varene.

    SvarSlett
  6. ja vett du... eg såg det rett etter eg hadde sendt spørsmålet ;)) men de arka er ikkje sånn du må spraye lakk på?

    SvarSlett
  7. Nei- print, klipp ut , leggers i vann 20 sek, før over på lyset, tørk av vannet. Det fester seg ganske bra, men hvis det er mange klåfingra personer i nærheten,de som skal TA på bildet og prøve å skubbe i det- da er det lurt å bruke Lyslakken.Se på forlaring som står under ett av de andre bildene jeg har lagt ut med lysdekor.( finnes i nettbutikken)

    SvarSlett
    Svar
    1. okei..tusen takk for svar;))

      Slett