søndag 28. oktober 2012

Genser med "Skappel"effekt.

Jeg har laget en NY oppskrift på "Skappel genseren", som passer bedre til damer med større former. Selv om man ikke er i størrelse S, så vil jeg også ha "Skappel" effekt: at genseren ser stor ut på meg også :)
Jeg stikker på pinne nr.6, slik at genseren holder seg bedre i fasong. Med pinne nr.7 vil genseren reke mer og den vil ikke holde så godt på vidda.
Denne passer til damer i størrelse 46+
Jeg stikker i Alpakka mini (sort)og Kitten Mohair(sort med sølv)
RYGGEN: Jeg legger opp 94 m.
Strikk 2r og 2v i ca.5 cm. Strikk videre i rettstrikk( riller) til arbedet måler ca. 75cm. Fell av. Det er VIKTIG at du feller av SLAKT, slik at det ikke strammer.

FORSTYKKE: Stikk som ryggen, men la dette stykket være kortere, ca.65cm ferdig lengde.
Fell til hals slik: Fell de midterste 14 maskene. Strikk hver skulder for seg. Fell for halsen slik: 2,2,1,1,1,1 = 32 m på hver skulder. Fell av SLAKT. TIPS: Fell aldri de første maskene! Strikk først 2 masker vanlig, og strikk de 2 neste maskene sammen. Da blir halsen MYE finere! ( viktig for denne genseren som det ikke skal strikkes halskant på etterpå,som jo er det vanlige)

ERMER: Legg opp 40m og stikk vrangbord som på bolen. Fortsett i rillestrikk og øk en maske i hver side ca.hver 3 cm til i alt 60 m. Fell av LØST.
Sy alle delene sammen.
 Til denne genseren kan det være kjekt å ha en LØS hals til. Jeg valgte meg sjøgrønn som en kontrastfarge i Alpakka mini+Kitten Mohire i sort med sølv i.Jeg la opp 160 masker på pinne 6 og strikket 2r og 2v til ønsket høyde. Fell av løst. Da har du en hals du kan slenge på deg når du måtte ønske. Denne går 2 ganger rundt halsen.

Jeg heklet også noen blomster i samme farger som halsen, og disse sydde jeg på nede på genseren.

2 kommentarer:

  1. Kjempefin genser.
    Et lite tips er å hekle en omgang med fastmasker rundt halsen, da blir den litt mer stabil, og penere... Det har jeg gjort på mine :o)

    SvarSlett